Situace / Výzva

Smartbanking je klíčovou součástí jakékoliv ambiciózní banky. Nejen, že dobrý smartbanking výrazně ulehčuje pobočkám a dalším zákaznickým touchpointům banky, je to také velmi efektivní způsob, jak ukazovat zákazníkům nové služby a produkty, které ještě u banky sjednané nemají. Není tak divu, že smartbanking patří do komunikačních priorit většiny hráčů na českém bankovním trhu.

Problém ovšem je, když klienti sami od sebe do smartbankingu nechodí. Tento problém řeší především tradiční banky, které mají v klientele v průměru starší zákazníky než novější hráči na trhu. Tomuto problému musí čelit i ČSOB. Ta se svým smartbankingem navíc neobsluhuje jen své klienty, ale také klienty Poštovní spořitelny (v čase kampaně byla PS pořád obchodní značkou ČSOB). Právě to je důvod, proč má na bankovním trhu v průměru nejstarší klienty. Ti mají problém přijmout smartbanking jako novou technologii, jelikož se jim zdá zbytečná a komplikovaná. A právě to jsme se rozhodli změnit.

Naše výzva byla jasná. Dostat do aplikace co nejvíc klientů banky a inspirovat je - i díky její skvělé funkcionalitě, k tomu, aby tam chodili pravidelně. Fungující smartbanking s dostatečnou klientskou základnou je totiž jeden z finančně nejvýnosnějších kanálů, které může mít banka na českém trhu k dispozici.

Cíle

Využívání ČSOB Smart

- Zvýšit měsíční průměr aktivních uživatelů ČSOB Smart do 3 měsíců o 30 %, do konce 2021 o 75 %
- Dosáhnout od začátku komunikace 900 000 měsíčních unikátních uživatelů ČSOB Smart
- Dosáhnout po roce komunikace 2 000 000 uživatelů, kteří vstoupili alespoň jednou do ČSOB Smart

Využívání funkcionalit

- Dosáhnout do konce roku 2021 přes 200 000 měsíčních plateb skrz QR kód (odchod z účtu)
- Dosáhnout do konce roku 2021 přes 50 000 měsíčních zadání platby skrz QR kód (příchod na účet)
- Dosáhnout do konce roku 50% nárůst ve sjednaných půjčkách přes aplikaci ČSOB Smart

Strategie

Problém, který byl naší výzvou jsme zvládli identifikovat jednoduše. Dostat do aplikace návštěvníky, kteří ji doteď neměli vůli vyzkoušet nebo ji nevyužívali pravidelně. Věděli jsme, že musíme sáhnout po jednoduchém narativu, který o aplikaci ČSOB říká, že je to banka, kterou máte neustále k dispozici. Kdykoliv a kdekoliv. Zkrátka banka v kapse.

Tuto skutečnost, že klienti mohou svou banku „navštívit” prakticky kdykoliv, jsme doplnili o demonstraci dvou funkcí. Věděli jsme, že většinu bankovních úkonů, které dělají klienti na denní bázi zvládnou i v aplikaci. Klientům jsme tedy kromě přehledu na účtu a zůstatku ukázali také funkci platby prostřednictvím QR kódu, která je z celé kategorie smartbankingů nejvíce trendy. Dnes již běžné nahlédnutí do „přehledu” a pro starší klienty novinka s QR kódem se staly funkcemi, kolem kterých se točil celý děj spotu.

Naším hlavním mottem byla tedy 1. jednoduchost a přímočarost, 2. demonstrativnost a 3. způsob zobrazení atraktivní funkce a jelikož jsme krátce před startem kampaně představili nového maskota banky - modrého chameleona, který jednoduše „odehraje” cokoliv, věděli jsme, že to dokážeme.

Abychom dokázali splnit velké cíle, museli jsme existenci aplikace propisovat všude. Každý packshot komunikace ČSOB, v televizi nebo v online prostředí, obsahoval mobilní telefon se zobrazenou aplikací Smart. Zpráva v jakémkoliv bankovním spotu v průběhu celého roku byla tedy doplněna o pozvánku do internetbankingu.

Atraktivitu celé aplikace Smart navíc podporovala komunikace hlasové virtuální asistentky Kate, kterou je rovněž možné najít v aplikaci Smart. Komunikační kampaň na Kate začala koncem října a telefon s chytrým mobilním bankovnictvím se na obrazovce objevoval během celé délky spotu a v celé kampani.

Kreativní a mediální strategie

Kreativní strategie hlavní kampaně vycházela z doslovné exekuce naší propozice. Banka, kterou máte v kapse, resp. banka do které můžete kdykoliv. Snažili jsme se tak ztvárnit nestandardní, ale stále zákaznicky uvěřitelný případ, kdy bychom mohli banku potřebovat a kdy bychom bez smartbankingu vzniklou situaci vyřešili jen s obtížemi.

Zaplacení složenky nebo kontrola platby uprostřed noci byla jasná volba. Jen jsme tedy ještě před rokem nevěděli, že z reklamní nadsázky, kdy hrdinu naší komunikace budí ze spaní účty za plyn, se stane realitou všedních dnů pro spoustu českých domácností. Ve spotu si otec rodiny vzpomene, že nezaplatil za plyn, ale záhy to vyřeší, navíc s novou funkcí - platbou prostřednictvím QR kódu.

Celý proces sleduje a vtipně komentuje modrý chameleon, který je tváří banky. Právě on koncept propojoval napříč TV, onlinem a pobočkovou sítí. Stejný media mix obsahovaly i ostatní kampaně, které nebyly primárně o aplikaci, ale kde se aplikace ČSOB Smart objevila. Výjimkou byla kampaň na Kate, která obsahovala mobil po celou dobu, a která nám pomohla na konci roku 2021 vyzvednout Smart jako zajímavou a užitečnou aplikaci.

Aplikaci Smart jsme v průběhu roku komunikovali několikrát, jelikož se jednalo o klíčový produkt banky. V prvé řadě šlo o představení zbrusu nové aplikace pomocí brandových videí a vizuálů v TV, onlinu, tisku a OOH. V druhé části roku jsme se pak soustředili na akvizice nových uživatelů Smartu. Ta probíhala primárně skrz Google Universal App campaign, což je speciální typ kampaně, která je optimalizovaná pro mobilní zařízení a pomocí strojového učení vyhledává vhodné uživatele k instalaci aplikace.

Doplňující informace

-

Rozpočet

nad 30 mio

Výsledky

Všechny výsledky jsou na přání klienta neveřejné.

Videa kampaňe

Přílohy kampaňe