Situace / Výzva (max. 200 slov)

V době vysoké inflace jsme hledali způsob, jak provozovat business – závody RunTour, aniž bychom museli zdražovat. Potřebovali jsme najít způsob, jak realizaci zlevnit a snížit náklady. Nabízela se situace jít do menších měst. Ale víme (interní zdroje RunTour), že závodníci preferují větší města, protože je do nich lepší možnost dopravy, mají lepší vybavenost a dostupnost služeb, celkově mají více na výběr. Běžecký trh v ČR je ale přesycený a hrozí, že když závod přesuneme do menších měst, tak závodníci budou mít stále velký výběr z konkurenčních běžeckých akcí ve větších městech, která toho mají více, co nabídnout.
Pro závodníky jsme tak potřebovali najít silný motivátor/přidanou hodnotu, aby se za závodem vypravili i do menšího města.

Stáli jsme před otázkou – jaké město? V roce 2022 uběhlo 100. let od narození největší české běžecké legendy – Emila Zátopka, a proto jsme oslovili vedení města Kopřivnice, zda bychom mohli přímo v jeho rodišti uskutečnit běžecký závod na jeho počest. A to na dost unikátním místě!
Pro projekt jsme ale neměli žádného sponzora ani finance navíc a stáli jsme tak před otázkou, jak tento závod uspořádat v „RunTour“ kvalitě, ale s velmi omezeným rozpočtem?

Cíle (max. 100 slov)

1. Cíl: Na nový závod přivést alespoň 800 účastníků a zároveň snížit náklady o 30 % oproti RunTour v Ostravě pro vyšší udržitelnost celé RunTour

2. Cíl: Podpořit cestovní ruch v Kopřivnici a přinést finanční efekt pro město alespoň 2 000 000 Kč za celý závodní víkend.
Vytvořit motivátor pro podobná města a podpořit jejich motivaci pro uskutečnění závodu v dalších lokalitách

Strategie (max. 300 slov)

Nový závod jsme postavili na třech pilířích - 100. výročí od narození Emila Zátopka (veliká událost pro běžecký svět), unikátní trasa v areálu Tatra Trucks Kopřivnice, kam se běžně veřejnost nedostane (jedinečný zážitek pouze pro běžce, ani fanoušci do areálu nesměli) a cestování v Moravskoslezském kraji (Lašská brána Beskyd, zajímavosti v Kopřivnici a okolí).

Rozpočet projektu jsme museli stanovit velmi nízkonákladově. Jednalo se o nový závod, který partneři celé série ve smlouvách neměli, a navíc jsme s ním přišli až na začátku roku 2022, kdy má většina firem již stanovené rozpočty. Proto nám na něj nedali žádné dodatečné finance. Výhodu jsme měli v tom, že jsme tuto novinku komunikovali na naší databázi, která čítá více než 42 000 kontaktů. Naší cílovou skupinou tak byli všichni běžci RunTour a lidé, kteří jsou sportovně aktivní v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji.

Tuto cílovou skupinu běžců a sportovců jsme k účasti na novém závodě motivovali nejen zajímavou trasou a krásnou zlatou medailí, ale také dalšími aktivity, které podpořily jejich ochotu zůstat v daném regionu celý víkend, nejen závodní den. Běžci dostali slevu do bazénu a fitness centra v Kopřivnici, měli možnost se za zvýhodněnou cenu podívat do Muzea nákladních automobilů Tatra, dostali od nás tipy na výlety v okolí Kopřivnice a zajistili jsme jim také slevu na ubytování v hotelu nejen v Kopřivnici, ale také ve Štramberku a okolí. Pro běžce bylv zázemí připraven servis nejen pro ně, ale také veliká dětská zóna, takže na závod mohly dorazit celé rodiny. A v neposlední řadě jsme na závod sezvali i českou běžeckou elitu (mistr ČR v maratonu Vít Pavlišta, elitní běžkyně Hana Homolková) a známé osobnosti (modelka Nikol Švantnerová, influenceři Running2 apod.)

Kreativní a mediální strategie (max. 300 slov)

Jako způsob odhalení nového závodu jsme zvolili tzv. “kachnu”, kterou jsme vypustili do médií a na sociální sítě. Jednalo se o zprávu, že “RunTour představuje první závod s výhledem na Tatry”. Tato zpráva vzbudila v běžeckém světě veliké ohlasy, protože všichni očekávali, že nový závod RunTour bude na Slovensku. Pouze pár jedinců tipovalo správně Tatry v Kopřivnici. Tuto zprávu jsme nechali šířit týden a poté jsme udělali tiskovou konferenci, kde jsme vše uvedli na pravou míru. Na tiskové konferenci byl přítomen místostarosta města Kopřivnice, marketingový ředitel Tatra Trucks a několik osobností, v čele s modelkou Nikol Švantnerovou nebo českým elitním běžcem, mistrem ČR v maratonu, Vítkem Pavlištou.

Zveřejnění nového závodu tímto způsobem nám přineslo o 36 % větší mediální výstupy než u normálních závodů a již od první chvíle to s registracemi na závod vypadalo velmi nadějně.

Jako hlavní grafickou linku jsme ve spolupráci s Nadací Emila a Dany Zátopkových zvolili siluetu Emila Zátopka. Např. medaile byla zlatá (ostatní medaile na RunTour jsou kovové) se siluetou Emila a měla tvar běžeckého stadionu a oválu, kde Emil získal většinu svých medailí. Běžci si tak mohli oslavu jeho výročí užit na maximum přímo v jeho rodišti, a navíc se sami v cíli cítili tak, jako by vyhráli zlatou olympijskou medaili.

Doplňující informace (max. 200 slov)

3 pilíře strategie:
1. PILÍŘ: EMIL ZÁTOPEK
Závod byl pořádán ve velmi úzké spolupráci s vedením města Kopřivnice a Českým olympijským výborem (Nadací Dany a Emila Zátopkových), pro každého běžce byla v cíli připravena medaile s Emilem a z každého startovného se odváděla část peněz na charitativní a dobročinné projekty – pro Nadační fond Dany a Emila Zátopkových, a městu Kopřivnice na veřejnou sbírku Zátopek 100, jejímž cílem je zachování odkazu kopřivnického rodáka – odhalení nové sochy Emila Zátopka.

2. PILÍŘ: TATRA TRUCKS KOPŘIVNICE
Start vedle Slovenské strely, zajímavá trasa, která vedla skrze areál Tatra Trucks Kopřivnice až na slavný polygon a byla lemovaná vozy Tatra – to bylo přesně tím, co na závod přilákalo stovky běžců a již na startu prvního ročníku se sešlo více běžců než v Ostravě, kde se závod konal každý rok od 2014. S Tatrou jsme se navíc domluvili na volném vstupu do Muzea nákladních automobilů Tatra a jejich vozy také vyznačovali některá místa na trase.

3. PILÍŘ: MĚSTO KOPŘIVNICE – CESTOVNÍ RUCH
Město Kopřivnice, jakožto spoluorganizátor, se do závodu zapojilo hned několika aktivitami. Běžcům jako víkendovou aktivitu umožnilo volný vstup na hodinu do bazénu, který byl 500 m od zázemí závodu. Na závodě postavili stánek informačního centra Kopřivnice a regionu Valašsko-Beskydsko, kam běžce zvali na výlety a cestování po okolí. Navíc se do závodu samotného zapojilo i několik největších firem z Kopřivnice (Tatra Trucks, Brose, Cemix), které běžcům poskytli areál, ozvláštnili trasu průběhem přes své výrobní haly, tisícům běžců z celé ČR jsme také tyto firmy společně komunikovali jako potencionálního zaměstnavatele a v návaznosti na to postavily na start několik desítek svých zaměstnanců, poskytly jim nový benefit – umožnili jim sportovní vyžití ve volném čase s celou rodinou.

Jako cíl jsme si dali minimálně 800 účastníků, jelikož by to po splnění byla největší sportovní akce v Kopřivnici. Také to pro nás bylo minimální číslo závodníků, pro které závody RunTour pořádáme, aby se nám finančně vyplatily.

Výsledky (max. 5 stran)

1. CÍL: Na nový závod přivést alespoň 800 účastníků a zároveň snížit náklady o 30 % oproti RunTour v Ostravě pro vyšší udržitelnost celé RunTour
VÝSLEDEK: Náklady na závod v Kopřivnici se podařilo snížit o 37 % oproti závodu v Ostravě. Hlavním důvodem ušetření nákladů oproti závodu v Ostravě bylo, že jsme nemuseli platit za pronájem areálu, a tím, že byl uzavřený, jsme nemuseli řešit ani žádná dopravní omezení, značení apod.
Ostrava – 741 918 Kč
Kopřivnice - 541 546 Kč
Závod se stal v rámci sezóny velice úspěšným. Zúčastnilo se ho 1078 běžců v roce 2022! Cíl se nám tedy podařilo překonat o 34,75 %! (graf v příloze)

2. CÍL: Podpořit cestovní ruch v Kopřivnici a přinést finanční efekt pro město alespoň 2 000 000 Kč za celý závodní víkend.
VÝSLEDEK: Finanční efekt závodu RunTour v Kopřivnici za celý závodní víkend (pátek-neděle) byl pro město Kopřivnice celkem 3 234 000 Kč (á 3000 Kč průměrná útrata na osobu – zdroj: dotazník RunTour), takže se nám cíl podařilo překonat o 62 %. Podařilo se také významně zvednout cestovní ruch ve městě a propagovat tento region po celé České republice – tuto skutečnost potvrzuje a velmi oceňuje i starosta města Kopřivnice Adam Hanuš a vedoucí informačního centra Kopřivnice, Tomáš Kamín. (graf v příloze)

Adam Hanuš, starosta města Kopřivnice.
“Kopřivnice je nejmenším z měst, v nichž se seriál RunTour běží. Je to pro nás velká prestiž a příležitost zviditelnit naše město a jeho neodmyslitelnou spojitost s místní automobilkou. Běžcům v Kopřivnici je zpřístupněna trasa vedoucí z velké části po zkušebním polygonu a kolem výrobních hal společnosti Tatra Trucks, přičemž start závodů je přímo před Muzeem nákladních automobilů Tatra. Tohle lze opravdu těžko ignorovat a odolat návštěvě. Na RunTour přijíždějí stovky lidí z celé republiky a my jsme si jistí, že díky závodům a jejich skvělé propagaci objevila místní atraktivity řada nových návštěvníků. Návštěvnost muzea v době konaní obou dosavadních ročníků RunTour v Kopřivnici byla vysoká a my věříme, že mnozí Runtouráci zatoužili poznat Kopřivnici více a vrátí se prozkoumat i naše další muzea a ostatní turistická lákadla. Akce má také pozitivní ekonomický dopad pro ubytovací a gastro zařízení, což velice vítáme, a zároveň prohlubuje vzájemnou spolupráci mezi městem a firmou Tatra Trucks.

Kopřivnice je městem, kde se zrodil první automobil ve střední Evropě a také městem, kde se narodil fenomenální běžec Emil Zátopek. RunTour je příkladem toho, že tyto dva světy lze krásně propojit a navzájem zpřístupnit. Děkujeme organizátorům, že se rozhodli přesunout závod do našeho města.”

Tomáš Kamín, vedoucí infocentra města Kopřivnice.
“Přiznám se, že jsem od pořádání běžeckého závodu RunTour v Kopřivnici zpočátku nic neočekával. Nedokázal jsem si totiž představit, že by mohl někdo z druhého konce republiky přijet k nám do Kopřivnice kvůli běhu průmyslovým areálem, kde se vyrábí nákladní auta a jízdní kola. A navíc si to užívat a být nadšený. Ale jak moc jsem se mýlil! 1. i 2. ročník RunTour Kopřivnice proběhl za velké účasti závodníků a jejich rodinných příslušníků z celého Česka. Z pohledu turistického ruchu se jedná o mimořádně přínosnou sportovní akci, ze které těží – ekonomicky, ale i společensky – nejen samotné pořádající město, ale i mikroregion Lašská brána Beskyd, jehož součástí je vedle Hukvald, Příbora, Štramberka i Kopřivnice. Z vlastní zkušenosti z celodenní komunikace s účastníky závodů vím, že si pobyt u nás náležitě užívali, že plánují se sem jednou vrátit, a to na delší čas, na prodloužený víkend, na týdenní dovolenou. Již během závodního víkendu návštěvníci litovali, že k nám nepřijeli na delší dobu, mnohé z nich totiž vůbec nenapadlo, že Kopřivnice není – díky TATRA TRUCKS a Bike Fun International (největší výrobce jízdních kol v ČR) – jen průmyslové město plné aut a jízdních kol. Kopřivnice totiž nabízí i velké množství turisticky zajímavých míst – přes rozhledny, muzea, památky až po sportovní areály, pěší a cyklotrasy.

Závěr je jasný – již nyní se těším na další ročník RunTour, jehož přínos je pro Kopřivnici, Lašskou bránu Beskyd, ale i samotnou turistickou destinaci Beskydy nezpochybnitelný. Přivádí do regionu nové, ale i pravidelně se vracející návštěvníky, rozvíjí potenciál turistického ruchu ve městě i v celém širokém okolí. Kdo jiný než právě tento běžecký závod, by měl připomínat odkaz našeho slavného rodáka Emila Zátopka. Když běhat, tak v Kopřivnici. Když závodit, tak na RunTour.“

Cílem pořadatele běžeckých závodů RunTour bylo najít způsob, jak provozovat závod v době vysoké inflace a zároveň snížit náklady. Vzhledem k nasycenosti běžeckého trhu v České republice se rozhodli zkusit pořádat závody i v menších městech, avšak čelili výzvě, jak přilákat závodníky k účasti v těchto lokalitách, když mají stále velký výběr z konkurenčních závodů ve větších městech.

Na řešení této situace jsme přišli s nápadem uspořádat běžecký závod na počest největší české běžecké legendy, Emila Zátopka, v jeho rodišti, Kopřivnici. Tento nápad nám pomohl získat motivaci závodníků pro účast a podpořit cestovní ruch v Kopřivnici. Abychom naplnili cíl uskutečnit závod s nižším rozpočtem, navrhli jsme atraktivní formu závodu a zároveň se snažili ukázat na zajímavost regionu a podpořili tak je cestovní ruch a doručili městu přinos a zároveň motivátor pro další města zapojit se příště do dalšího závodu.

S využitím taktiky "kachny", kdy byla zveřejněna zpráva o "závodu s výhledem na Tatry", jsme získali pro projekt velkou mediální pozornost. Výsledkem bylo, že se na závod v Kopřivnici přihlásilo 1078 běžců a celkový finanční efekt pro město dosáhl 3 234 000 Kč, což bylo překonání primárního a sekundárního cíle projektu při současném snížení rozpočtu na 541 546 Kč.

Tento příklad ukazuje, jak kreativní a strategický přístup může vést k úspěchu projektu a jak spolupráce s místními autoritami a osobnostmi může pomoci vytvořit atraktivní událost pro účastníky i místní komunitu.

Galerie kampaně